Gelezen boeken van 2023 - fictie

Naar goede gewoonte deel ik ook dit jaar graag mijn lijstje gelezen boeken. In de categorie fictie las ik er zevenentwintig - een stuk meer dan de non-fictie die ik uiteindelijk achter de kiezen kreeg. 

Mijn absolute favorieten waren 'Lessen in Chemie' en 'Daar waar de rivierkreeften zingen'.

Mijn lijstje non-fictie volgt later, maar verwacht je daarbij vooral aan véél zee...


Vele hemels boven de zevende - Griet Op de Beeck

Mijn eerste fictieboek van het jaar 2023. 

Over afscheid nemen. Over diepe sprongen in het duister wagen. Over vastgeketend aan verledens verder leven. 

Over de Vlaamse mentaliteit van 'vooral níet zeggen wat je écht denkt' en 'koetjes en kalfjes' en 'niet slecht bedoeld maar toch maar gezegd'. 

Op de Beeck gebruikt soms zinnen waar veel méér in vervat zit dan de woorden die de zin bevat. En dat moet je toch maar kunnen.

De vlucht naar huis - Alan Hlad

Een boek dat mijn papa mij in handen duwde. Puur literair kon het mij niet echt kon bekoren (taalgevoeligen onder ons zoeken mogelijks wat méér in een boek), maar inhoudelijk des te meer. Gebaseerd op grondig historisch onderzoek naar WOII, omschrijft dit boek best knap de wanhoop en onzekerheid in de UK, de terreur in Frankrijk, de gevaren van leven en vluchten onder een nazi-regime en uiteraard - waar het ganse boek om draait - de rol van postduiven tijdens WOII.

Een geweer, een koe, een boom en een vrouw - Meir Shalev

Het nieuws in april dit jaar dat deze auteur overleden was, stemde me droef. Ik kocht prompt al zijn boeken als een soort 'ode aan'. Dit boek stelde me aanvankelijk wat op de proef, maar werd uiteindelijk een erg mooi verhaal over verlies, geduld, verdergaan en blijven zoeken. Blij dat ik doorbeet, maar ik moest er wel even in komen.

Daar waar de rivierkreeften zingen - Delia Owens

Wat heb ik dit boek graag gelezen. Omwille van de prachtige omschrijvingen van de natuur, de eenheid die heerst tussen het hoofdpersonage en haar moeras, haar strijdbaarheid, haar intelligentie, de aanklacht tegen een maatschappij die zo moeilijk aanvaardt wat anders is, de plot. Heerlijk boek!

Ik ben Eleanor Oliphant - Gail Honeyman

Nog zo'n aanrader. Ik heb zelden een leeservaring als deze gehad. Het duurde ontzettend lang voor ik het hoofdpersonage ook maar remotely sympathiek ging vinden, maar eens ze mijn hart stal, werd ik  een onvoorwaardelijke fan. 

Een boek dat me vaak meewarig stemde, maar dat me ook erg hard deed lachen.

A kind of spark - Elle McNicoll (kinder/jeugdboek)

Elle McNicoll neemt je mee in de leefwereld van een 11-jarig meisje met autisme dat opkomt voor de zogenaamde 'heksen' uit het verleden. Een meisje dat rechtvaardigheid ademt en zich niet van haar sokken laat blazen in haar strijd. 

Een mooie oproep tot verdraagzaamheid. Bedoeld voor een jonger publiek, maar even tof als volwassene.

In het Nederlands vertaald onder de titel 'Een soort vonk'.

Lessen in Chemie - Bonnie Garmus

O my, what a delight. Ik kon dit boek niet neerleggen. De bijna 400 bladzijden vlogen er in 5 dagen door. Na het lezen van dit boek voelde ik me strijdlustig, geïnspireerd en klaar om de wereld te veroveren!

Elizabeth Zott is een briljante chemicus, maar helaas een vrouw. Nog erger: een vrouw in de jaren '60. Het boek omschrijft de lijdensweg die vrouwen aflegden tussen de haard en een professionele carrière, de obstakels op die lijdensweg en de sprankjes hoop die één dwarsligger kan bieden. In de hoofdrol een sterke, bijzonder intelligente en atypische vrouw die geen nee als antwoord aanvaardt. Een vrouw die het pad effent voor andere vrouwen, met in haar kielzog een al even briljante dochter. 

Heerlijk, heerlijk, heerlijk boek dat me ook nog eens ontzettend deed lachen. Ik denk misschien wel mijn nummer één dit jaar.


Verder (her)las ik - in de categorie fictie - ook volgende titels:

De wind kent mijn naam - Isabel Allende

Walvissen aan wal - Nick Bland (prentenboek)

De jongen in de gestreepte pyjama - John Boyne

De vlecht - Laetitia Colombani

Het geluk van de wolf - Paolo Cognetti

Waarom je moeder en ik bijna altijd een kamerjas dragen - Wouter Deprez

Gelukkig heeft je moeder twee oren - Wouter Deprez

De hond is een beetje kapot - Wouter Deprez

Wolkenstad - Anthony Doerr

Zee van papaver - Amitav Ghosh

Let op mijn woorden - Griet Op de Beeck

Jij mag alles zijn - Griet Op de Beeck

Ga als een rivier - Shelley Read

Prachtige wereld, waar ben je? - Sally Rooney

Normale mensen - Sally Rooney

Harry Potter en de Steen der Wijzen - J.K. Rowling

Mijn Jeruzalem - Meir Shalev

Mijn wilde tuin - Meir Shalev (waar ik deze blogpost over schreef)

Zondagsleven - Judith Visser

Leerschool - Tara Westover

Morgen en morgen en morgen - Gabrielle Zevin


Momenteel op mijn nachtkastje:

De laatste beer - Hannah Gold (kinder/jeugdboek)

Het leven van Pi - Yann Martel

Reacties