Ideetjes voor duurzame kerstcadeaus

Nog drie weken en het is kerstavond. Voor velen onder ons het moment om nog snel dat perfecte kerstcadeautje te zoeken. Voor wie nog inspiratie zoekt, volgen hier wat tips om dat iets duurzamer aan te pakken dit jaar.

Kerst is het moment dat we elkaar vaak overladen met cadeautjes. Superfijn, natuurlijk, al mag het misschien wat minder zijn. Gedaan met een overload aan spullen die ergens achterin een kast verdwijnen en tijd voor leuke en creatieve kerst-ideetjes!

Photo by Kira auf der Heide on Unsplash

1. Het doe-cadeau

‘Verzamel herinneringen, geen spullen’ las ik ooit. Héél erg Marie Kondo. ‘Does it spark joy?’, hoor ik haar al zeggen over het nieuwe spulletje dat uit de verpakking komt. Een herinnering ‘sparkt’ altijd ‘joy’, nog lang na de belevenis zelf. Reden te meer om een doe-cadeau te geven! Hier volgen wat ideetjes:

  • een workshop koken, wijn proeven, koffie zetten, pottendraaien, kruiden plukken, schilderen, houtbewerking, … In Gent kun je voor een aantal van deze activiteiten alvast terecht bij Eethaven, SommDe Keramiekstudio of De Verwildering
  • een rondleiding in een natuurdomein, een museum, een stad, … Je ontdekt een boel nieuwe dingen en intussen beleef je een fijne tijd met vrienden of familie.
  • Zin in cultuur? Doe een lezing, concert of theatervoorstelling cadeau.
  • Geef je lief wat rust met een stiltewandeling, yogasessie, massage of bezoek aan de spa
  • Samen gaan eten in dat restaurant waar hij/zij nu al zo lang over praat.
  • Geef een snipperdag cadeau: plan een ganse dag in met je zus of papa of vriend(in). Ga samen naar een plek waar je een leuke herinnering deelt of waar de ander al lang eens heen wil. Ga een dagje naar de zee. Bezoek Raversyde. Ik zeg maar wat. Alvast veel toffer dan pakweg een nieuwe fruitschaal.

Photo by Anne Nygård on Unsplash

2. Een goed doel

Say what? Maar daar heb je toch niets aan?

Fout. Het leukste cadeau dat ik kreeg toen we trouwden, kwam van mijn getuige en was een geadopteerde eekhoorn in het Imstenraderbos in Nederlands Limburg. Ik kijk er nog steeds met een lach op terug. 

Nu ben ik een beestjesfan en was ik dolblij met mijn eekhoorn, maar ik weet ook wel dat niet iedereen dit zal appreciëren. Toch ben ik er zeker van dat er op elk potje een dekseltje past en dat je bij iedereen wel een gepast goed doel kan vinden

Voor biodiversiteits- en oceaanfreaks als mezelf zijn dat organisaties als 

Voor anderen kan dat een bijdrage zijn aan Unicef, Kom op tegen Kanker, çavaria of nog zoveel meer organisaties.

Photo by Włodzimierz Jaworski on Unsplash

3. Toch spulletjes?

Geef je toch liever een fysiek cadeau? Informeer dan eens naar de wishlist van de persoon in kwestie. Misschien heeft die dringend een nieuwe pan van doen, maar komt het er nooit van. 

Ik weet het wel: een pan klinkt niet sexy, maar je geeft wel iets cadeau dat elke dag opnieuw door die persoon gebruikt zal worden. Iets waar hij/zij jou dus elke dag dankbaar om zal zijn. Hoe mooi is dat?

Neem zeker ook een kijkje in het duurzamere segment winkels, zoals KUDZU, AS Adventure, Oxfam Wereldwinkel of Supergoods waar je heel wat duurzame én toffe cadeaus vindt.

Photo by Nathan Lemon on Unsplash

4. En voor de kinderen?

Ook doe-cadeaus werken perfect voor kinderen. Een greep uit de leukste doe-cadeaus die hier al de revue passeerden voor zoonlief:

Daarnaast ontsnappen ook wij niet aan uitpakbare cadeaus voor de kleine man. De Pokémon-hype leeft ook hier. Ik kan alleen maar hopen dat dat ganse Pokémon- en Beyblade-gedoe nóg een extra generatie overleeft en die kaarten en tollen nog een lang leven beschoren zijn. 

Photo by Thimo Pedersen on Unsplash

Zelf kies ik liever voor speelgoed dat lang meegaat en telkens opnieuw uit de kast komt. Hier een inspiratie-lijst::

  • Lego of K’nex: in plastic, I know, maar wel urenlang creatief bouwplezier, zowel met schema's als om vrij te bouwen. Bovendien gaat het meestal lang mee en kan dit nog doorgegeven worden aan andermans kinderen.
  • Gezelschapsspelletjes: ook hier geldt dat deze lang meegaan en dat ze telkens opnieuw gebruikt worden. De spelletjes waar hij te groot voor is, deed ik intussen cadeau aan zijn school waar ze nu in de kleuterklassen volop gebruikt worden. Vind je niet genoeg inspiratie in onderstaande lijst, neem dan zeker een kijkje bij Het Spelhuis (een Belgisch alternatief voor de grote spelers zoals bol.com). Zij baten een fysieke winkel en webshop uit en geven je bovendien tips op maat. Ik mailde deze week nog met Vicky en ze overlaadde me met een boel toffe ideeën.

    • UNO (spelletje na spelletje na spelletje na …)
    • Set
    • Monopolie
    • Rummikub
    • De Ark is Vol
    • Berenpark
    • Karuba
    • Mountains
    • Nachtwacht - De Monsters Komen
    • Regenwormen Barbecue
    • Max de Kat (al begint hij daar nu wat uit te groeien)
    • Doolhof (daar bestaat trouwens ook een Pokémon-versie van maar zeg dat niet aan mijn zoon)
    • Gepakt & Gezakt
    • diverse Smart Games (waar ook de mama graag mee speelt, hihi)
    • Dominion (eerder bedoeld voor volwassenen, maar is hij dol op)
    • Carcasonne, liefst met alle uitbreidingen tegelijk (ligt hier al sinds mijn studententijd en is al tig keer gespeeld)
    • Kolonisten van Catan (idem)
    • Cartagena
    • The Climbers
    • Ticket to Ride
    • Manhattan
    • Schaken (hier circuleert nog steeds het houten exemplaar waarmee ik als kind opgroeide)

  • Strips: leuk cadeau voor een hevige stripfan en via tweedehands winkels vind je vaak een tof aanbod. Gaan bovendien generaties mee.
  • Het proefjesboek: een lang-geleden-gegeven-verjaardagscadeau dat nog steeds voor uren topplezier zorgt hier (de maïzena-smurrie! de zeepslang!). Absolute aanrader voor nieuwsgierige en leergierige kinderen! De proefjes zijn meestal uitvoerbaar met spullen die je ongetwijfeld in huis hebt: afwaszeep, rozijnen, wat tape, …
  • Een kinderkookboek: ik gaf hem dit lang geleden maar het komt nog steeds geregeld uit de kast. Fijn om klaar te maken, de pot uit te likken, samen in de keuken te staan en samen aan tafel te gaan.

Photo by Hannah Tasker on Unsplash

En om de pakjes onder te leggen: wij graven komend weekend voor het vierde jaar op rij onze ooit-van-de-speelplaats-geredde-kerstboom uit de voortuin. Wat versiering betreft, vermoed ik dat ik er dit jaar gewoon niets in hang. Dat zal beter zijn voor de duurzaamheid van onze kerstdecoratie, nu we hier een killer-kat in huis hebben…

P.S. Deel deze post even op jouw Facebook-wall. Zo help je alvast een boel mensen zonder inspiratie uit de nood!

Volg HEADSPIJS nu ook via Instagram en Facebook

txt _ Anke de Sagher

Reacties