Van Black Friday tot Green Friday

Vandaag is Black Friday, een uit Amerika overgewaaid consumptiefeestje dat we volgens steeds meer stemmen met zijn allen mogen negeren. Vlaamse kledijwinkel Supergoods geeft alvast 4 goede redenen daarvoor en maakt meteen een statement om u tegen te zeggen. Ze zijn daar niet alleen in.

Ik ben zelf nooit een grote shopper geweest. Ik hou niet van de drukte in de winkelstraten, de muziek en het felle licht in de winkels zelf. Het hele gedoe van uitkleden en aankleden en weer uitkleden is me te veel. Daarin ben ik behoorlijk atypisch als vrouw, besef ik. Ik had vroeger een collega die elke vrijdag over de middag richting Veldstraat liep om er iets op de kop te tikken. En elke week kwam ze wel met iets terug: schoenen, een sjaal, een nieuwe handtas, een topje. Vaak was de lage prijs haar excuus. Daarnaast ging ze ook in het weekend geregeld shoppen. 

Foto Charles Deluvio (Unsplash)

Ik weet dat ze een uitzondering is (of dat hoop ik toch) maar fast fashion is een standaard geworden in onze maatschappij. Ik las ooit dat een kledingstuk gemiddeld 7 keer gedragen wordt. Daarna belanden ze al gauw in één of andere kledingcontainer. Veel van die stukken zijn tegen dan ook al vies geworden of stuk gegaan, door de lage kwaliteit die de huidige massaproductie met zich meebrengt.

In een straffe reportage van Vranckx afgelopen weekend was te zien hoeveel van onze afdankertjes op een stort in Ghana belanden. De stijgende milieudruk daar is geen Afrikaanse verantwoordelijkheid. Het is die van ons: consumenten, modehuizen, Europeanen. 

Uit Amerika overgewaaide acties als Black Friday dragen enkel bij aan ons oeverloze consumentengedrag. Orange pakt deze dagen uit met een reclamecampagne die neerkomt op ‘kopen om te kopen’: ‘koop die nieuwe gsm als excuus voor die prachtige handtas’, ‘koop een nieuw scherm zodat je jezelf op dat nieuw bureau kunt trakteren’. Intussen promoten ze op hun website hoe ze ‘volop voor duurzame ontwikkeling’ gaan. 

Foto David Dvořáček (Unsplash)

Toch is er een langzame kentering. Steeds meer winkels pakken uit met een Green Friday. Voor veel winkels is dat vaak een nieuwe manier van subtiele greenwashing, maar er zijn ook een aantal opvallende acties. 

Dille en Kamille zet vandaag alle advertenties uit en roept op om een dagje in de natuur te spenderen in plaats van te gaan winkelen. 

In Nederland vond ik een webshop die nog een stapje verder gaat: die zijn vandaag toe. Online bestellingen kunnen niet geplaatst worden. 

Ook kledijwinkel Supergoods stelt dit jaar niet teleur door op erg amusante wijze uit te pakken met hun spectaculaire 0% korting. Sterker nog, ze vragen om op Black Friday een extra bijdrage te doneren ten voordele van River Cleanup, een organisatie die zich inzet voor propere rivieren, onder andere in de door overstromingen getroffen Waalse gebieden. 

Het is een mooi voorbeeld van hoe ook de kleine zelfstandige weerwerk kan bieden tegen de allesoverheersende Zalando’s en H&M’s van deze wereld. Door dit elk jaar opnieuw te doen, geven ze kracht aan een tegenbeweging die meer dan ooit nodig is.

Dus petje af, Supergoods. 

Of laat ik dat petje nog even ophouden. Het kan nog zeker tien jaar mee.


Ken je nog winkels met toffe Green Friday acties? Laat het even weten in de comments.


P.S. Nee, ik word niet gesponsord door Supergoods of D&K om dit te posten. Ze kennen me daar enkel als sporadische klant.


Deze blog volgen? Dat kan via Instagram en Facebook

txt _ Anke de Sagher

Reacties