Mijn gelezen boeken van 2022

Met het afronden van 2022, rond ik ook een lijstje van 27 gelezen boeken af. Naar goede gewoonte, hieronder een selectie met aanraders voor jouw leeslijst van 2023!

In de categorie 'natuur & milieu (non-fictie)' las ik deze:

Weg van Water - Toon Verlinden en Marjolein Vanoppen

Absolute aanrader voor iedereen die benieuwd is naar waar ons water vandaan komt en wat er nadien mee gebeurt. Helder, inzichtelijk en vooral erg toegankelijk geschreven. Verlinden neemt zijn lezer mee op pad doorheen België, bezoekt de Spa-velden, duikt onder in waterzuiveringssations en verbaast met te gekke cijfers. Lezen, die handel!

Waarom wilde natuur niet meer bestaat: een nieuwe kijk op de relatie tussen mens en dier - Emma Marris

Dit vond ik een erg fijn boek. Heel toevallig in mijn handen gekregen in de boekhandel en meteen geïntrigeerd door de achterflap. Marris omschrijft aan de hand van verschillende voorbeelden hoe wij ons als mens verhouden tot de natuur en tot de 'niet-menselijke dieren'. Er vielen schellen van mijn ogen tijdens dit boek en Marris zette me hard aan het denken over onze houding naar invasieve exoten toe.

Ik zou er eigenlijk een apart blog over moeten  schrijven. Zeker het lezen waard.

Rewilding in Nederland - Arts, Bakker & Buys (eds)

Dit boek is een bundel essays over rewilding in het algemeen en de geschiedenis ervan in Nederland, doorspekt met een aantal concrete voorbeelden van klein- tot grootschalig.

Dit laatste is trouwens één van de kernideeën die Liesbeth Bakker, chair rewilding aan Wageningen, benadrukt. Ze veegt ermee het Vlaamse excuus van 'hier is toch geen plaats voor rewilding' van tafel. Ze geeft mee hoe we rewilding meer 'op schaal' van grootte en intensiteit moeten bekijken, waardoor ook kleinschalige en stadsprojecten waardevol kunnen zijn.

Een ander element dat me sterk bijbleef was de nood aan menselijke rewilding: het terug in contact brengen van mens met natuur, het herontdekken van onze afkomst, het opnieuw verbinden met natuur als absolute voorwaarde om tot natuur-rewilding te kunnen komen. Koen Arts ondernam in dat opzicht een boeiend experimentje door met zijn vrouw een jaar lang zoveel mogelijk buiten te leven en te slapen. Niet iets waar ik zelf om sta te springen om hem na te doen, maar het deed me wel stilstaan bij hoe vervreemd wij eigenlijk zijn van de natuurelementen.

Het voordeel van het essay-opzet bij dit boek is dat je eruit kunt pikken wat jij boeiend vindt en eventueel kunt overslaan wat je minder aanspreekt. Het moet ook niet in één ruk uit, maar je kunt de verschillende onderdelen makkelijk spreiden in tijd om tussendoor wat anders te lezen.

Natural Intelligence - Leen Gorissen

Heerlijk boek, te meer omdat het enkel gedrukt wordt op aanvraag en dus geen nodeloze boeken de wereld in brengt die vervolgens vernietigd moeten worden. Nadeel is dat je soms wat langer moet wachten op je bestelling, afhankelijk van hoeveel exemplaren al besteld zijn, maar die wachttijd is het zeker waard.

Gorissen legt in haar boek uit hoe wij onze moderne technologieën beter moeten afstemmen op voorbeelden uit de natuur om alles wat we creëren waterbased, biodegradable and non-toxic te maken. Ze geeft aan dat de natuur slechts 28 van de 118 gekende elementen uit het periodiek systeem nodig heeft om tot de meest waanzinnige creaturen te komen. Ze gebruikt slechts 2 polymeren, waar onze menselijke industrie het met haar liefst 350 doet terwijl ze ons overtroeft in kwaliteit, duurzaamheid en recycleerbaarheid.

De lange weg naar huis - Patrik Svensson

Na mijn ode aan de paling voor EOS Blogs, hoef ik je wellicht niet meer te vertellen wat een pareltje dit boek is. Ik raadde het al aan als afsluiter van mijn artikel, ik raad je het hier opnieuw aan. De paling is een wonderlijk wezen en er is niemand die je dat beter uitlegt dan Patrik Svensson. Be ready to be amazed!

Darwin in de stad: evolutie in de urban jungle - Menno Schilthuizen

Dit boek las ik naar aanleiding voor een artikel dat ik schreef voor Frontaal. Ik las het op een kleine week uit, want Schilthuizen schrijft vlot. Heel vlot. Hij legt je uit waarom vogelnesten vol sigarettenpeuken liggen en waarom sommige nachtvlinders de UEFA-finale van 2016 gingen volgen. Als je houdt van funky natuurweetjes, is dit jouw read voor 2023.

PS Je vindt het artikel waarvan sprake in de Frontaal zomer 2022, pagina 16-17.

Daarnaast las ik in deze categorie ook nog:

  • Uit de puinhopen - George Monbiot
  • Gered door de boomkikker - Ignace Schops

Niet de reden waarom je mijn blog of Instagram-pagina volgt, maar ik hou ook van een goede portie fictie. Voor de liefhebbers onder jullie, hieronder een lijstje van mijn gelezen romans. De laatste twee waren boeken waar ik me enigszins heb moeten doorsleuren met wat koppige volharding. De rest waren pareltjes. Zeker Shuggie Bain zou ik met hart en ziel willen aanraden. Een boek dat je hart doet bloeden, zeker als je weet dat de auteur hiervoor zijn inspiratie uit zijn eigen leven haalde.

  • Shuggie Bain - Douglas Stuart
  • De acht bergen - Paolo Cognetti
  • Middernachtbibliotheek - Matt Haig
  • De overlevenden - Alex Schulman
  • Cécile & de tocht van Kareem - Ish Ait Hamou
  • Viktor - Judith Fanto
  • Naar het paradijs - Hanya Yanagihara
  • De verborgen geschiedenis - Donna Tartt

Met mijn ellenlange nog-te-lezen-lijst, hoop ik dit jaar wat meer achter de kiezen te krijgen. Ik wil zeggen 'boekentips zijn welkom', maar ik heb hier al een meterlange leeslijst liggen, dus ... Hou het misschien voor jezelf tot ik daar eindelijk door ben ;)

Reacties

  1. Handig zo van die lijstjes! Top! Eventueel tijd om bij de niet-natuurboeken ook een lijntje of 3 inhoud te schrijven? #gemakzucht

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, leuke vraag. Komt in orde! Ik probeer dit ergens komende week in een aparte blogpost te gieten dan ;)

      Verwijderen

Een reactie posten